• casadyfan about 1 month ago

casadyfan edited 4 days ago
    Der har været lidt diskussion ang. en merge af to versioner af Sebastian (5) - Den Store Flugt, nemlig Den Store Flugt og Den Store Flugt. Egentlig havde jeg registreret mit eksemplar som værende førstnævnte version, men da det blev klart at de to versioner adskiller sig fra hinanden ved at førstnævnte er registreret med et pladenummer der starter med 6C, mens sidstnævntes pladenummer starter med 6E, blev jeg enig med mig selv om at omregistrere mit eksemplar, da der står "6E" på sleeve spine.
    Ville samtidig tilføje lidt billeder, da sidstnævnte version ikke har det fulde sæt, og i dén forbindelse opdagede jeg at mit eksemplar har pladenummer startende med "6C" på labels – og SÅ blev jeg forvirret.
    Jeg vil derfor spørge brugere af denne gruppe der måtte eje et eksemplar af en af de to versioner, om i kan tjekke jeres sleeve spines (intet kan ses på de billeder der ligger på discogs). Stemmer nummeret på spine overens med labels, eller er jeg ikke den eneste hvor der er mispasning?
    På forhånd tak ...
  • johnbaekdk about 1 month ago

johnbaekdk edited about 1 month ago
    casadyfan
    Jeg vil derfor spørge brugere af denne gruppe der måtte eje et eksemplar af en af de to versioner, om i kan tjekke jeres sleeve spines

Jeg har "6E 064 38088" versionen = 8192400 = Den Store Flugt. Cat# på spine er "6E 064 · 380 88". Det skal bemærkes, at sleeve cat# kun er skrevet på spine. Gad vide om det gælder alle LP versioner?

casadyfan
    der står "6E" på sleeve spine. (...) mit eksemplar har pladenummer startende med "6C" på labels

Du har åbenbart en 6C plade i et 6E cover. Jeg kender jo ikke historikken omkring dit personlige eksemplar. Hvis det er købt brugt, er det selvfølgelig muligt at pladen er forbyttet til et forkert cover. Men ellers ser det ud som om du godt kan oprette en ny submission med dit mix-eksemplar. I så fald skal første cat# være 6C nummeret (selve pladen = audio = det primære) og andet cat# 6E. Skriv øverst i Notes "6C......" record in a 6E..... sleeve" - plus selvfølgelig yderligere info som gatefold, inner sleeve osv.

Hej johnbaekdk. Tusind tak for svaret. Pladen købte jeg i FONA på Strøget i København måske en måned efter den udkom, så det er om ikke første version, så dog en ret tidlig udgave. Pladen har stået på mine hylder siden, og den eneste mulighed for at noget kunne blive ombyttet, skulle være da jeg i 80'erne lavede lokalradio. Dengang skete det at andre lånte mine plader for at spille dem i den ene eller anden sammenhæng på radioen. Men på den anden side: Hvis der ved en fejltagelse skulle være sket en ombytning, måtte det jo kræve at der på et givet tidspunkt havde været to forskellige eksemplarer af pladen på radioen samtidig, og det vil jeg nok anse som usandsynligt. Jeg er derfor ret sikker på at mit eksemplar er "født" med 3C labels og 3E cover.
    Husker i øvrigt at jeg den dag i FONA stod og overvejede om jeg nu også skulle købe Sebastians ny "hit", eller om jeg i stedet skulle tage og købe hans første (Sebastian (5) - The Goddess). Rent økonomisk kan man vist roligt sige at jeg havde gjort klogere i at anskaffe The Goddess i stedet, men hwa' … penge er nu ikke alt, og Den store flugt er da helt go' … :-)
  • johnbaekdk about 1 month ago

casadyfan
    Den store flugt er da helt go'

Jeg var 15 år da den udkom, og den var fantastisk i min verden. I dag oplever jeg at lyden kunne være bedre :-) Jeg er, opildnet af dit indlæg her, i gang med at indscanne coveret til "6E 064 38088" versionen = 8192400 = Den Store Flugt - og den vil også få en kærlig hånd af mit submission editeringsmaskineri.

Jeg synes du skal submitte din version. Der har måske ret hurtigt været både en 6C og en 6E version, så cover/plade kunne godt være mixet i pakningen på fabrikken. Der er sikkert flere derude.
  • IbLeo about 1 month ago

Godt arbejde på "6E-versionen" Den Store Flugt (#8192400), johnbaekdk. God idé med billede af ryg når det er det eneste sted katalognummeret står på cover.

Det er blach der har leveret billeder til "6C-versionen" Den Store Flugt (#r7011821). Jeg synes vi skal spørge ham om katalognummer på cover er 6C eller 6E før casadyfan beslutter om hans version skal submittes særskilt.

Jeg kan ikke selv bidrage her - jeg var kun 6 år gammel i 1972. Jeg må nøjes med CD genudgivelsen Den Store Flugt. Men jo, god skive. En klassiker i dansk rock IMØ.

johnbaekdk. Jeg tror lige jeg vil vente til der kommer tilbagemelding fra brugere med 6C-versionen. Det er interessant at høre hvad der står på deres cover.
  • blach about 1 month ago

IbLeo
    Det er blach der har leveret billeder til "6C-versionen" Den Store Flugt (#r7011821). Jeg synes vi skal spørge ham om katalognummer på cover er 6C eller 6E før casadyfan beslutter om hans version skal submittes særskilt.

Jeg har desværre ikke længere Den Store Flugt (7011821) stående, og det var et second hand eksemplar. Men jeg blev ligesom andre inspireret til at kigge på mit eksemplar af Over Havet Under Himlen (også second hand) hvor vi nu er mange der har en version med 6C på label og 6E på spine. Så det findes. Jeg mindes at have set en forklaring på disse prefix'es fra Harvest / EMI vinyler, - om det var priskoder, eller tegn på repress - jeg har glemt konklusionen, hvis der var en.

casadyfan - hvis det kun er spine tekst der får dit eksemplar til at afvige fra Den Store Flugt, så ville jeg opdatere submission lige som jeg netop har gjort på Over Havet Under Himlen (men læg mærke til at matrix har 6E mens labels har 6C). Hvis nogen så har en anden version bliver vi klogere.
  • IbLeo about 1 month ago

Jeg har kigget på et par Harvest LPer i min samling:
    - Sebastian (5) - Blød Lykke har 6C på både spine og labels.
    - Til gengæld har Pink Floyd - Wish You Were Here hele tre katalognummerprefixvarianter spredt ud over forskellige dele af udgivelsen: 1A, 1C og 5C.

Så det lader til at være et hyppigt forekommende fænomen hos Harvest.

casadyfan
    , eg er derfor enig i blach's anbefaling ovenfor.
  • casadyfan 29 days ago

Tog jeres råd til mig og har tilføjet min version (Den Store Flugt). Opdagede mens jeg registrerede den, at nok står der 6C på labels, men runouts starter med 6E, så jeg føler mig ret overbevist om at mit eksemplar IKKE er en composite, men at det er født med 6E-cover og 6C-labels.
    Vi har ikke fået positive tilbagemeldinger fra brugere med version 7011821 (6C labels) om at deres sleeves har 6C-ryg. Jeg tænker at jeg inden for rammerne af guidelines KUNNE have tilføjet denne version en oplysning om at der står 6E på ryggen, da tilføjelsen ikke ville være i modstrid med de allerede givne oplysninger, men på den anden side kunne det blive opfattet som en hijack, og derfor tænker jeg at det vil være bedre at oprette en ny version. Vi kan merge senere, hvis det viser sig at andre 6C-versioner også har 6E på ryggen.

Opdagede i øvrigt undervejs en mulig fejl i registreringen af alle udgaver af denne plade. Firmaet Christensen & Skrydstrup er i gatefolden krediteret med "REPRO: CHRISTENSEN & SKRYDSTRUP. I en trykproces er reproanstalten (på engelsk: Prepress) dem der ud fra indleverede fotos, tegninger og fotosats leverer færdige film som trykkeriet kan trykke det endelige produkt fra. Jeg vil derfor mene at det ikke er helt korrekt at registrere firmaet som "Printed By". Jeg har indtil videre ladet dette stå, men måske skulle denne credit blot ændres til en note, da discogs ikke har en "Prepress" kategori.
  • gboe 28 days ago

IbLeo
    Så det lader til at være et hyppigt forekommende fænomen hos Harvest.

Harvest er en del af EMI-gruppen og bruger samme prefix-koder, dvs at tallet er en landekode. EMI-profilen har den fulde oversigt, men her er en del:

1J = Spain
    2C = France
    2E = Austria
    2J = Greece
    3C = Italy
    3E = Switzerland
    4B = Belgium
    4C = Belgium
    4E = Sweden
    5C = Netherlands
    5E = Finland
    6C = Denmark
    6E = Denmark
    7C = Sweden
    7E = Norway
    8C = Norway
    8E = Portugal
    9C = Finland

Alt med prefix 6 burde være til det danske marked, men jeg har set undtagelser, hvor f.eks. danske kunstnere med kun hjemmemarked er blevet trykt i Sverige og forsynet med 7C prefix.

EMI-profilen hævder:

(C = Country, E = Europe)

Men jeg har aldrig kunne se et mønster i brugen af hhv C og E. Hverken i markeds-muligheder, tid, kvalitetskategorier eller andet. Og hvis dette var et mønster, skulle man jo forvente, at andre lande anvendte samme mønster. Men kun nogle lande har både C og E-prefix,

Nogle der har spottet et mønster eller læst om et?
  • casadyfan 28 days ago

casadyfan edited 27 days ago
    Interessante informationer. Næ – mønster ser der så sandelig ikke ud til at være meget af, når vi kigger på denne liste. Udgives der kun nationale udgivelser i Frankrig, og kun internationale ditto i Østrig?
    gboe. Undskyld min kommentar ang. pre-/postfix. Du har da fuldkommen ret i at 6C/6E er prefixes ... jeg fokuserede i min iver udelukkende på "C" og "E" der må være postfixes til 6-tallerne. Hvis man har tænkt sig at være morsom, må man vist sørge for samtidig at forstå hvad der tales om.
  • blach 26 days ago

gboe
    EMI-profilen har den fulde oversigt, men her er en del:

Det var der jeg havde set det. Tak.
  • gboe 26 days ago

gboe edited 26 days ago
    casadyfan
    har tilføjet min version (Den Store Flugt)

Men - der er en anden forskel, vi kan bruge til at lave mere unikke subs.

Sub 8192400 (Spi/Lab/Matr - 6E/6E/6E): Den Store Flugt's tekst-innersleeve har afrunede hjørner (Typisk for UK print)
    Sub 7011821 (??/6C/6E): Sebastian (5) - Den Store Flugt's innersleeve har afrundet artwork men trykt på firkantet sleeve
    Din nye sub 20261938 (6E/6C/6E) har innersleve med afrundede hjørner.

Der er altså en anden forskel på 7011821 og 20261938 end blot at vi ikke kender spine cat#. De to kan aldrig blive merget.

Desuden skal vi kigge på spine-type.

Din har ikke pinched spine, vel?

Af dine nye billeder fremgår, at din nye sub har et cat#, der ligger nogenlunde på højde med titlen på fronten. Mit eks har som dit (6E/6C/6E) og rundet inner sleeve - men pinched spine med et spine cat# på højde med overgangen mellem hvide skyer og blå himmel.

Den version er endnu ikke på Discogs.

Det kunne være nyttigt at lave en versions-oversigt til MR profilen og en standardisering af versions-beskrivelserne til de enkelte subs
  • gboe 14 days ago

gboe
    Af dine nye billeder fremgår, at din nye sub har et cat#, der ligger nogenlunde på højde med titlen på fronten. Mit eks har som dit (6E/6C/6E) og rundet inner sleeve - men pinched spine med et spine cat# på højde med overgangen mellem hvide skyer og blå himmel.

Den version er endnu ikke på Discogs.

Det er den så nu: Sebastian (5) - Den Store Flugt
  • casadyfan 14 days ago

Det ser ud til at vi ved en fælles (og muligvis rosværdig) indsats har fået ret godt styr på denne væsentlige danske udgivelse. Prøvede at trawle gennem LP-registraturen og fandt et lille problem: Sebastian (5) - Den Store Flugt er beskrevet som en flipback; men jeg synes ikke billedet viser den type cover. Kan man gøre noget ved det uden at eje et eksemplar af netop denne version? Menes der evt. at versionen ikke er gatefold?
    Vi har også den løse ende at vi stadig mangler tilbagemelding fra eventuelle brugere i dette forum med version 7011821 (6C labels) på pladehylden, der kan fortælle hvorvidt deres sleeves har 6C- eller 6E-ryg.
  • johnbaekdk 13 days ago

casadyfan
    Det ser ud til at vi ved en fælles (og muligvis rosværdig) indsats har fået ret godt styr på denne væsentlige danske udgivelse.

Absolut rosværdig :-)

casadyfan
    fandt et lille problem: Sebastian (5) - Den Store Flugt er beskrevet som en flipback; men jeg synes ikke billedet viser den type cover. Kan man gøre noget ved det uden at eje et eksemplar af netop denne version? Menes der evt. at versionen ikke er gatefold?

Det er Klanzky der har subbet reissue-versionen Den Store Flugt. Han plejer at have godt styr på sådant, så ja, han mener helt klart at det ikke er gatefold. I sådanne tilfælde hvor det normale er gatefold kunne man evt. skrive none-gatefold. Det kan være at Klanzky responderer på dette :-)
  • Klanzky 13 days ago

johnbaekdk
    han mener helt klart at det ikke er gatefold. I sådanne tilfælde hvor det normale er gatefold kunne man evt. skrive none-gatefold

Tænkte at det var nok at nævne sleeve typen flipback :-)
    Jeg tilføjer lige lidt mere
  • johnbaekdk 13 days ago

Klanzky
    Jeg tilføjer lige lidt mere

Ohhh ... Det er så smukt :-)
  • casadyfan 13 days ago

Med mindre jeg har misforstået tingene (hvilket på ingen måde kan udelukkes), er en flipback et enkeltcover hvor de flapper der holder for- og bagside sammen, er klistret OVEN på bagsiden, i modsætning til "normale" enkeltcovers, hvor flapperne er klistret INDEN i bagsiden. Min pointe med min foregående notits var at på billederne der er tilknyttet Sebastian (5) - Den Store Flugt, kan man ikke se disse flapper, og jeg antager derfor at der er tale om et "almindeligt" enkeltcover.
  • larssteen 13 days ago

"The 'wrap-around' or 'flipback' sleeve initially became the standard packaging method for LPs during the 1950s. In this packaging method the front cover is able to be printed in colour and is laminated, whereas the back cover features only black text on a white background and is usually unlaminated." Fra wiki
    Man lærer hele tiden.
  • johnbaekdk 11 days ago

casadyfan
    på billederne der er tilknyttet Sebastian (5) - Den Store Flugt, kan man ikke se disse flapper, og jeg antager derfor at der er tale om et "almindeligt" enkeltcover.

Helt korrekt. Og Klanzky har også opdateret noten.

larssteen
    "The 'wrap-around' or 'flipback' sleeve (...) Man lærer hele tiden.

Tak - 'wrap-around' er også en fin beskrivelse :-)

Log In You must be logged in to post.